torsdag 29 augusti 2013

Sängplats på vårdavdelningen


Bästa syster Maggan ringde vid elvatiden idag, hon hade löst det med att jourhavande läkaren på vårdavdelningen kunde ta emot mig och sätta ett dränge. Vi var på plats till klockan ett, jag blev inskriven, fick ett rum och allt det där. Läkaren kom lite senare. Spanade på buken med hjälp av ultraljud och kunde lätt se stora "fickor" fyllda med vätska och ritade ut en plats på magen där hon sen (efter lokalbedövning) kunde sticka in ett dränage. Det tog inte lång tid förrän flera liter vätska runnit ut, det gick förstås fortare i början, nu kommer det lite långsammare. Men runt 4,5 l vätska har dränerats hittills. Det såg nästan lite komiskt ut, magen blev markant plattare på bara en kvart. Verkligen pyspunka. Själva drängeslangen som sitter gör dock mer ont än jag hade väntat mig, känns som om den sitter lite illa till och hugger i någon magmuskel (trodde knappt att jag hade några sådana längre...). Men  förhoppningsvis behöver den bara sitta till i morgon någongång och jag kan få komma hem igen.

Det väldigt tråkiga i kråksången var beskedet om att vätskan kommer ifrån aktiva cancerceller som producerar vatten. Mer vad det kan betyda kunde inte hon säga idag, men leverervärdena har ju också stigit de senaste veckorna så att allt inte var helt ok kunde man ju ha gissat. I min värld höll sig dessa små elakingar sig i skinnet nu för tiden...

Packade med mig lite kvällstreat och tog med in... Älskar verkligen vår nya satsning på hösthallon!

Inga kommentarer: