torsdag 21 februari 2013

Tralala lilla molntuss

Mina levervärden tickar fortsatt långsamt neråt. Förra veckans provtagning visade återigen på rätt hål!!!! Yea!!!

Som ett resultat av det tog de upp "mig" på ronden (bröstronden, en gång i veckan diskuterar alla onkologens läkare gemensamt fall där de behöver stöttning av varann, såsom jag förstått det).
I höstas fick jag ju tre omgångar med cellgifter tillsammans med antikroppen Herceptin (antikroppen ges p g a att tumörerna är sk Her-2 positiva). När jag blev dålig och levern försämrades så beslöt dom att behandlingen var overksam och dessutom skadlig eftersom levern tog för mkt stryk. I december startade jag i stället med hormonnedsättande sprutor, Faslodex (tumörerna är förutom Her-2-positiva även "hormonberoende") och man provade dessutom den lite nyare antikroppen mot Her-2 i tablettform. Det var de tabletterna jag fick sån allergisk reaktion mot.

Jag har tidigare frågat varför jag inte kunde fortsätta med Herceptin. Jag tog ju det även då för fem år sedan vid behandlingen av primärcancern och det känns som en odramatisk medicin (ges i dropp var tredje vecka och lite influensaliknande symptom under ett dygn som ända biverkning). Svaret jag fick då var att den med största sannolikhet var overksam, att metastaserna lärt sig "känna igen" Herceptinet från primärbehandlingen och utvecklat någon slags resistens. När sköterskan (superMaggan) ringde i måndags och frågade om jag var intresserad av att börja med Herceptin igen lät det mer som att nu när levern hämtat sig så kan man testa igen och se om levern tål att ta hand om medicinen. Jag sa JA, självklart vill jag ha Herceptin om de vill ge mig det igen :-)

Bra jobbat kroppen - ser det som en belöning för jobbet med kosten och levernet i allmänhet. Nu får vi lite hjälp på traven med Herceptin!! Första droppet ska jag få i eftermiddag.!

Här är en artikel om Herceptin, mest om hur bra det är och minskar risken för återfall, men i slutet av artikeln står det om Her-2 och hur Herceptin verkar.

Inga kommentarer: