fredag 1 februari 2013

Knaprade på ett lyckopiller jag också!

Stjäl ohämmat rubriken om att knapra på lyckopiller från en kär vän. Hon använde uttrycket igår för att beskriva känslan efter att ha tränat ett pass ihop med sin underbara jaktlabrador.

Vi tränade också våra hundar igår på Brukshundklubben, både jag och Johan och det gick så bra :-) En så härlig känsla!!!

Min känsla var på topp redan på vägen dit! Var på sjukhuset under eftermiddagen och träffade syster Margareta som gav mig mina sprutor OCH rapporterade av levervärdena från blodproven jag lämnade i tisdags. Det fortsätter att gå på rätt håll!! Jag liksom svävade ut från Onkologen med en känsla av att vara omöjlig att besegra!
De här levervärdena vi pratat om tidigare ser nu ut så här (det första värdet är när det var "som sämst" i början av december -> vad det sjunkit till nu (vad det ska ligga på i normalfallet):

P-ALP 5,5 -> 2,3 (0,6-1,8)
P-ASAT 3,3 -> 1,4 (<0,61)
P-ALAT 12 -> 3,3 (<0,76)

Det där första värdet är ju snart nere och snuddar inom normalintervallet :-)

Jag känner ju förstås också själv stor skillnad i hur jag mår nu jämfört med i december! De senaste veckorna har jag orkat börja dagen med en lite längre promenad m hundarna, min "vanliga" morgonsväng som jag annars inte tagit sedan i somras. Går den inte alla dagar men nu har jag gått 3-4 dagar/vecka. I onsdags var jag äntligen tillbaka till Yogahuset för den lugna lunchyogan, den har jag inte varit bekväm med att gå på sedan i november när levern blev så kraftigt förstorad! Det var så härligt att vara tillbaka och nu är jag verkligen taggad på att göra mer yoga. Borde kunna klara av att åtminstone göra lite solhälsningar här hemma till en start, bara för att testa vad kroppen orkar!

Vad är det som gör att det går på rätt håll? Jag får ju inga cellgifter, inga antikroppar för att dämpa mina HER-2 positiva "aggressiva" tumörer, ingen strålning eller så. Jag får sedan början av december de här "anti-hormon"sprutorna, Faslodex (tumörerna är konstaterade som hormonberoende).

Tänk om det är så att även min sockerfria diet hjälper till, att ni, underbara vänner som stöttar och hjälper och peppar spelar en stor roll, att det faktum att jag försöker att prioritera att röra kroppen när orken finns och jämt "boostar" mig själv med "må bra grejer". Jag tror åtminstone på det!

Ha en underbar fredag - det ska jag ha! (väderprognosen säger sol!)

1 kommentar:

Satu sa...

Så härligt att höra Anna! Du är en sådan häftig positiv kämpe!!
Skall också prova yogan på yogahuset någon dag, har inte vait fär men gått några terminer hos Jessica som har det, hon är så lugn och pedagogiskk :D

Massa kramar och pepp!!