måndag 4 februari 2013

All-round {adj.} = Mångsidig

Allround i ordets rätta bemärkelse tycker jag att man kan använda på min ljuvliga labrador:

- torsdag kväll, lydnadspass med fokus på lugnt framförgående, bra gripande vid apportering, gnugga in rätt placering vid "hopp-sitt över hinder", snabba läggande och skall.

- fredag, korta pass m träning här hemma, (lydnad) positionsträning friaföljet och kryp, (apportering) linjetag med tre utlagda apporter rakt fram längs ladugårdsväggen, en 90 grader från väggen och en mitt däremellan

För att testa henne skickade jag på på ett linjetag på den i mitten först eftersom den kändes som svårast, inga "naturliga" linjer att följa och den var utlagd som nr 2 (sist utlagd brukar vara lättast att komma ihåg). Hon löste lilla övningen helt korrekt och tog apportering i den ordning hon blev förevisad.
Sen la jag ut ett sök i "Parken" där hon fick se mig gå och lägga ut apporterna. Fyra dummies och en kaninpälsad boll (första gången jag la ut något annat än en dummy). Sökte av väldigt fint. Det blev en naturlig störning då grannen kom och parkerade precis i anslutning just som hon var på väg in m en apport. Glad i hågen sprang hon emot honom för att hälsa, men jag kunde kalla in och hon valde att komma och lämna av hos mig istället :-)

- lördag, sökträning med träningsgruppen i ljuvligt vinterväder!!! Sådana dagar man förstår att man håller på med hund :-) Jag lockade med min kära svärfar så han kom och tittade på oss när vi höll på. Kul att få visa upp för en skogsägare vad vi gör och hur det går till - hundarna springer inte bara runt hejvilt och jagar ;-)... Polka fick fem skick, två tomma och tre figuranter varav en var gömd i ett tillstängt gammalt värn. Förra gången vi tränade fick hon för första gången testa med dold figurant som den gången satt gömd under ett kamouflagenät. Den gången "hoppade" hon på nätet och kände att det verkligen satt en människa där innan hon tog sin rulle och kom. Den här gången kunde hon inte fysiskt försäkra sig om att det satt någon där. Lennart som var den som krupit in och gömt sig såg hur hon betedde sig genom en glipa i dörren, hon hade lokaliserat att det fanns någon där, ställt sig och "funderat" på hur hon skulle lösa det... hmm... efter ett tag var det som om hon: "ja, just det, jag har ju en egen rulle i mitt halsband, jag tar den och springer och hämtar matte" (vi tränar fortfarande mest med lösrullar så hundarna verkligen går ända fram till figuranten och markerar genom att få rullen där).
Häftigt att hon själv löste det, precis så man vill att det ska gå till!

- söndag, spårträning och familjemys på förmiddagen på isen nere vid sjön. Ännu en ljuvlig vinterdag!

Jag gick iväg en stund och la ut ett spår till Polka i skogen precis i anslutning till sjön. Kanske 600 m långt (satte inte på ngn gps) med sex pinnar inkl slutet. Blandat med lägre-högre apporter och skogspinnar (elit).
När jag lunkade fram där i skogen och la ut mitt spår kände jag mig plötsligt iakttagen...och upptäckte då två älgar som stod och nyfiket följde mig med blicken. Jag la mitt spår i princip runt där de stod och dom stod lugnt kvar och kikade! Mäktigt! Minuterna efteråt kommer det fyra rådjur springande, dom är inte lika lugna utan vänder och springer tillbaka i samma fart! Vilka naturupplevelser :-)

Spåret då? Det fick ligga i ungefär 40 min innan det var dags att sela på (och inviga nya, fina Björkis-selen Polka fått). Det var verkligen länge sedan vi spårade sist ända sen månadsskiftet nov-dec, så det har ju gått två månader! Inget lilla damen reflekterade över utan satte iväg med högsta motivation och spårade! Älgarna hade flyttat på sig vid det här laget men efter att ha plockat en av pinnarna i närheten av där de stått (och kanske gått iväg över?!) tappade hon mitt spår för ett ögonblick och spårade i väg mot platsen där de stått. Jag tog tillbaka henne och visade på i trakten där hon plockat sista pinnen och sen bar det iväg på rätt spår igen! Härligt jobbat!!

Söndageftermiddag hade vi bokat in jaktapporteringsträning med det träningsgänget, Johan hängde på och assisterade. Polka fick ett gäng enkelmarkeringar först några på lite närmre håll och sen backade vi så avståndet blev längre men markeringarna hamnade på ungefär samma ställe (för att hjälpa henne att göra rätt!). Innan vi började och tog ut henne ur bilen la Johan ut ett sök till henne som hon fick ta efter markeringsövningarna. Det var första gången hon skickades på ett sök som hon inte sett oss lägga ut, men det var inga konstigheter utan att hon förstod vad som skulle göras. Fem apporter hämtade hon.
Även Chilli skickades på tre kortare linjetag av sin husse innan vi avslutade. Hon gör stora framsteg hon också - kul!!

Heléne och Blinka i en dirigeringsövning

Verkligen några bra hundträningsdagar på raken. Blir så imponerad över Polka hur hon bara ställer om till den situationen hon presenteras för och förstår vad som gäller. Häftigast är att hon verkar tycka att ALLT är så roligt!

Inga kommentarer: