söndag 18 november 2012

Förstorad lever - får inte plats - gör ONT

Åkte som bestämt in till Onkologen idag strax innan elva. Fick ett rum och en säng och sedan var det bara att vänta. Förstod ju att det skulle kunna komma att ta lång tid när jourläkaren ensam ska hinna med hela avdelningen. Lämnade blodprover och annat. Hade själv tagit tempen i morse och då hade jag lite lätt feber, så var det fortsatt vi ett-tiden är sköterskan kollade. Tillslut kom även läkaren och gjorde undersökning och pratade. Superbra, lugn, seriös och trevlig läkare. Hennes teori är att levern blivit kraftigt förstorad, ingen vätskeansamling i buken. Troligen även att det kommit bakterier upp i området med en infektion som följd.
Men varför har levern gjort så här? En förklaring som hon gav är att stora delar av levern är ju sedan tidigare påverkad av metastaserna (ja, de är tydligen många) men den friska delen av levern har klarat jobbet ganska så bra hittills. Men nu har det blivit för tufft för den friska delen att klara av att ta hand om cellgifter och annat skräp. En balansgång hur mkt levern tål förstås, men så fort metastaserna börjar att krympa blir det mer frisk levern som kan sköta jobbet, men än är vi ju inte där. Men som jag förstod det på henne kan man tänka sig nuläget som en slags kulmen och snart måste det börja vända och metastaserna gå tillbaka. Vi tror på det! Men så länge ska jag gå på en ny lite tuffare dos kortison samt dubbla penicillin för att häva infektionen. I veckan ska dom göra ett nytt akut ultraljud av magen bara för att vara på säkra sidan. Tydligen kan gallgångar och annat ta stopp av den förstorade levern.
Efter dagens omgång på sjukan gör det om möjligt ännu ondare i magen. Levern uppskattade inte alls att bli klämd och känd på utan protesterar å det grövsta. Hoppas det lägger sig till i morgon och hoppas febern backar också.
Nu över till något annat, betydligt trevligare. I dag har det varit klubbmästerskap i lydnad och bruks på vår Brukshundklubb. Det började redan åtta så jag åkte dit och tänkte att jag är med på så mycket jag orkar och hinner. Det var en brukstävling light med fyra lydnadsmoment, platsliggning och budföring för våran del. Perfekt vad undertecknad kunde orka med idag. När sedan tävlingsledningen kastade om i schemat så jag skulle hinna alla moment, ja, då blev det helt perfekt! Har jag sagt att det är världens bästa klubb?!
Polka var ganska så uppspelt och uppihej - det blir dåligt med aktivitet när matte är krassligare än vanligt. Men det blev hyfsat godkänt resultat, det tycker jag är ok. Snittbetyg hamnade på 7,3.
- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: