lördag 26 januari 2013

Fortsatt om kosten

Förutom boken Ett sötare blod har jag också de senaste veckorna läst i en bok som heter Anticancer - ett nytt sätt att leva, skriven av den amerikanske läkaren David Servan-Schreiber. Även han lägger fram teorier och vetenskapliga bevis för det här men sockerfri kost för att mota cancertumörers utveckling.

Jag har hållit i min "sockerfria" diet sedan nyår, utan några större problem faktiskt. Sedan knappt en vecka tillbaka har jag dock svängt över till viss del från LCHF (i princip inga kolhydrater) till GI (långsamma kolhydrater). LCHF såsom jag fick till det innebar bl a en väldig massa ägg. Men min kropp "sa ifrån" och jag tyckte inte jag mådde bra av det. Och det stämmer nog, vad jag hört är det levern som får jobba hårt för att ta hand om ägg och kött så alltför mkt av den varan blir för tungt. Nu har jag lagt till lite mer kolhydrater, inga jättemängder, men också mer fibrer automatiskt. Mår väldigt bra i där jag är nu, tycker jag. Mage och allt har balanserat sig.

Exempel på vad jag ätit idag:
Gröt på fiberhavregryn m blåbär (anticancerbär) och mjölk (lite agavesirap )
Hembakt rågsurdegsmacka m smör och ost
Grönt te (anticancerdricka)

Paj (pajskalet gjort på mandelmjöl och fiberhusk) med purjolök, sidfläsk, trattkantareller och gurkmeja (anticancer-grönsaker och -krydda)
Sallad på tomat, avokado och fetaost.

Räkor, kokt ägg, avokado , stenbitsrom och rostat surdegsbröd (2 skivor).

Utöver det lite mousserande vitt, lite mörk choklad och kaffe.




Inga kommentarer: