lördag 22 september 2012

Briljanta Spårhundar!

Min plan är att hålla igång Polkas spårträning genom att lägga ett spår i veckan till henne. Försöka variera längd, svårighetsgrad osv så att hon hela tiden utvecklas och behåller glädjen!
Idag la jag ett ca 750 m långt spår i lätt terräng (homogen, platt skog). En del vinklar och ganska tätt med pinnar (6+slut). Pinnarna var en blandning av vanliga spårpinnar och skogspinnar. Spårets liggtid var ung en timma. När jag la spåret mötte jag på slutet min kära svägerska som trampade ut i samma skog för att plocka svamp :-) En oväntat twist på spårträningen.., Men det gick SÅÅÅ bra!! Polka spårade med hög intensitet och plockade varenda liten pinne, hon kollade av spåret lite där jag och Nillan mötts och pratat svampplockning men sen gick hon vidare på rätta spåret. En sån fröjd :-) Fokus från min sida idag var att belöna varje pinne i lugn och ro och få henne att varva ned lite så det inte ska gå för fort.

Även lilla Chilli fick spåra idag. Premiär för hennes del. Det blev ett släpspår m hjortklöv 20-30 m rakt fram. Gick fin-fint det också! Alltid lika roligt att se en hund som med lite skräckblandad förtjusning följer sitt allra första spår :-) Husse blev också väldigt nöjd och taggad att träna mer!!




Inga kommentarer: