måndag 24 december 2012

Vaknar och det är julafton

Nu är det jul igen! Äntligen kom denna dag tror jag de flesta barnen tänker, de barn i vår närhet som inte tänker så borde vi vuxna verkligen bry oss om. Hur kan vi få alla våra barn att uppleva en lugn och trygg jul? Vi har nu ett år på oss tills nästa gång att finna lösningar.

Vi vaknar upp på Backbo i Skåne. Vi är ca 2 mil från Lund i riktning mot Helsingborg. Här bor vännerna Carina och Christian. Gården är granne till min barndomsgård där jag växte upp och går jag ut på stallbacken kan jag vinka ner till min bror (som bor i där vi växte upp) någon km bort, Det är vackert här. Vi är liksom i utkanten av Lundaslätten och landskapet böljar lite med de sk Norrvidingebackar och Dagstorpsbackar alldeles inpå knutarna och mellan Backbo och min föräldrargård bryter Saxån av och ringlar sig fram i en sänka.
Carina driver en hästanläggning här på Backbo. Hon tävlar själv framgångsrikt i dressyr och är en uppskattad tränare. I stallet står många dyrgripar som hon tävlar och tränar, ofta på uppdrag åt andra. Strax ska jag gå ut och bli förevisad den senaste drömhästen som hon hoppas kunna köpa loss för egen räkning.

Här på Backbo landar vi alltid på våra Skånevistelser. Det är så skönt, avslappnat och en känsla av att komma hem. Det är värdefull känsla och jag är så glad för våra fantastiska vänner. Dygnen innan vi kom hit åkte vi också från den ena välkomnande platsen till den andra. Middag och övernattning hos min moster (tillika Alex extra mormor eftersom min älskade mamma inte finns med oss) i Vallåkra (i närheten av Helsingborg). På lördan' fortsatte vi vidare söderut till Vellinge (söder om Malmö). På vägen dit stannade vi i Bjärred ute vid kusten och träffade kompisar för en fantastisk lunch på bryggan (kallbadhus).





Härlig miljö och suverän brunch! Rekommenderas!
I Vellinge väntade familjen Adler/Vemrin m öppna armar och det blev en kanonkväll med mina tre av mina barndomsvänner och deras familjer. Sammanlagt sju barn mellan 2-7 år. Dom hade lika livat som vi vill jag lova!!!
Igår hann vi med ytterligare en lunch hos goda vänner i Bunkeflostand (Malmö) och Alex fick återse Kalle och Julian från i somras. Det tog inte 2 sek så hade Alex rusat in genom dörren och leken såg ut att ta vid exakt där den slutat i juli när de sågs senast. Helt underbart!!!

Det är verkligen en turné men så trevligt att kunna flytta från middagsbord till middagsbord och bara få njuta av härligt sällskap - energigivande trots man är trött. Lägger mig helt ogenerat och tar en power nap här och där. Klådan och allergin består men jag tycker nog att den klingat av något så hoppas det bara är dagar nu innan det är borta!

En riktigt GOD JUL till er alla - slappna av, njut och kramar er kära lite extra!!!
(Vet att det finns en svart pälsbeklädd älskad varelse som får mkt kramar, sover i sängen och njuter av livet hos sin hundvakt....)

Inga kommentarer: