lördag 13 oktober 2012

Långspår

Håller kvar vid min ambition att Polka ska få gå ett spår i veckan med varierande längd och i varierad miljö. Idag gav vi oss på en munsbit och la ett i princip fullängd elitspår. För långt och för svårt? Ingen problem med längden direkt för Polka. Det märks att hon börja få upp "spårkondition" och orkar hålla i. Däremot orkar knappt jag... Fick också väldigt ont i magen på kvällen, har smärtan tilltagit eller gick jag för långt?
Ok, tillbaks till själva spårjobbet. Efter en ca 100-150 m (efter första pinnen) växlade hon över och spårade vilt! Väldigt mkt upptrampade viltstigar där jag la spåret. Tog tillbaka henne och hon tog spontant upp rätta spåret igen. Därefter spårade hon väldigt rätt och bra. Missade andra apporten efter den här "störningen" och sen gick hon även över den tredje men den såg jag. Då tog jag tillbaka henne så hon blev uppmärksammad på vad hon gått förbi (rätt eller fel, här läst någonstans att det inte är en lämplig metod). Det verkade funka på Polka i alla fall för sen koncentrerade hon sig och plockade varenda pinne efter det (hade lagt ut 7+slut blandat skogspinnar och vanliga).
Chilli fick också ett spår. 100 m ca, släpade en rådjursklöv, en vinkel och liggtid ca en timma. Hon spårade jättefint - hon tycker verkligen att det är kul!!




Inga kommentarer: