torsdag 22 april 2010

Konditionsträning OCH spårträning

Tisdagen blev en tuff dag tyckte nog Bella. Hon fick hänga med mig och Alex bort till några kompisar på lek och fika, detta innebar 12 km cykeltur t o r. Hon gillar INTE att behöva motionera bredvid cykeln... Allt för jobbigt...
På morgonen tog Alex också en cykeltur. Premiärcyklade på sin lilla cykel med stödhjul på bort till "kyrkis" i församlingshemmet och tillbaks igen. Han gillar verkligen att cykla. Och att få göra det ute på asfaltsvägen är ju en dröm - jämfört med att försöka ta sig fram på grusgården hemma! (för er som undrar vad en 2,5-åring gör ute på stora vägen så lovar jag att jag gick bredvid honom hela tiden, och vi pratar mycket om att på vägen cyklar man bara ihop med mamma eller pappa...).

Väl hemma igen efter fikabesöket växlade vi om och stack och tränade lite mer viltspår. Bella gjorde en superspårning och Tassen gjorde det också bra, blev dock lite väl ivrig och började skälla. Hmm... Det är väl stor risk att taxar gör det. Får försöka lägga spår med lite längre liggtid för honom och stanna lite då och då och klappa om honom och lugna ner. Annars vet jag inte riktigt hur man gör med en hund som skallar under spårningen. La också ett spår till Bella som fick ligga över natt som vi gick igårkväll. Liggtid mer än 24 timmar och som det kommit både snö och regn i. Hon fick ha en del stöttning till start men sen gick det bra. Tyvärr hade jag när jag la spåret dan' innan haft lite för lite snitzlar och blev osäker på om hon gick rätt - men som vanligt ska man ju lite på hunden och bara hänga på... Slutsträckan var jag säker på i alla fall att vi tog och vi kom fram till spårslut! Slutet gott allting gott! (bättre ordning på matte i fortsättningen...)

Inga kommentarer: