söndag 30 november 2008

Dag 7

Jakt, jakt, jakt och lite spårträning, igen lite jakt på det.
Så ser Bellas dagar ut för tillfället. Just nu är hon ute på fjärde jaktdan' den här veckan (minns förr när vi brukar räkna skiddagar, jag och mina kompisar, kanske borde föra någon slags statistik på Bellas jaktdagar. För att det är kul att vara kalenderbitare?!?). I går kväll ringde Malle och undrade om vi ville komma och gå ett spår i dag, han skulle ändå ut på morgonen för att lägga ett spår och frågade om han skulle lägga ett åt oss också. Ett sånt erbjudande vill man inte tacka nej till. Gällde bara att få in det i Bellas kalender... Johan åkte iväg men sin far och bror och släppte Tassen (taxen) ett drev först, så då kunde jag få ta Bella med mig och gå spåret, för att sedan komma och lämpa av henne där de var och jagade.

I går när de var ute och jagade sköt de ett viltsvin. Bella fick köra ett kort eftersök då det visade sig att grisen i princip fallit där skottet avlossades. Men bra att Johan selade på henne och lät henne träna att ta upp spår och köra racet!

Dagens spårande gick ganska så bra, hon tappar en del koncentration (inte så konstigt med all jakt i huvudet), dessutom satte hon sig och markerade var 50:e meter (nu måste löpet vara nära) och var riktigt dålig i magen (smiter till grannens kompost). Men stundtals gör hon ett kanonjobb och markerade ett par apporter förvånandsvärt bra. Det gladde verkligen!

Har just kommit in från jaktsällskapet efter att ha varit där och grillat lite korv med dom. 10-15 grisar plus lite rådjur hade de sett hitentils idag. Just som jag parkerade bilen här hemma igen hörde jag ett skott - ska bli spännande att få höra vad det var...

Inga kommentarer: