tisdag 20 november 2012

Välsignade "knoppisar"

Sedan Alex var drygt ett år är vi ett gäng friluftsfrälsta föräldrar som setts en gång i veckan och hängt ute i skog och mark med våra barn. Gruppen är väldigt dynamisk och de som har möjlighet hänger på. En del går tillbaka till jobb men har gjort "comeback" när det kommit ett syskon. Vi är några riktiga "nördar" som haft möjlighet att styra jobbet så att vi kunnat vara lediga en eftermiddag i veckan och på så sätt kunnat fortsätta vara med. "Reglerna" är enkla. Någon i gruppen ansvarar för veckans träff som alltid är på tisdagen kl 14. Den som har veckans träff bestämmer var vi ska ses och alla som har möjlighet att komma meddelar så den ansvariga vet hur mycket fika som behövs. Ibland är det Knoppis med Tema exempelvis förra veckans äggtema med fika på ägg i alla dess former och besök i hönshus, svampplockar tema, Indiantema med ansiktsmålning, spännande hinderbana på ngn friluftsanläggning, möta vårens vitsippor, längdåkning i Sya osv. Men oftast är det helt enkelt att traska ut i någon skog eller någon hage, duka upp fika och kanske tända en brasa och leka med det som står till buds - och i naturen hittar vi ju alltid spännande saker.
Knoppisträffarna är riktiga mentala vattenhål för oss föräldrar (och jag tror för barnen med fast på en annan dimension). Man kan vara trött, sliten, stressad men när man får sjunka ner på fikafilten men en kopp kaffe då vänder alltid energin tillbaka. Vi kan dryfta barnen, jobbet, sjukdom eller inga allvarliga ämnen alls. Inte sällan byts det goda råd om klädreor, varmaste vinterskorna, senaste tipset på något "uppfostringsknep" som funkat osv. Ja allt som gör livet lite enklare.
Idag var en typisk sådan gång när jag var alldeles för trött - hade det inte varit för jag sagt till Alex i morse att jag skulle hämta honom tidigare för att åka till Knoppis så hade jag åkt hem och lagt mig i stället. Ville inte göra honom besviken. Men hur ljuvligt var det nu inte att få sitta ute i en skogsdunge, vid en rejäl brasa och grilla pinnbröd - som vi sen bredde smör och marmelad på. Vi pratar livskvalité! Barnen lekte med såpbubblor, grillade pinnbröd de också för fulla muggar och lekte sen som besatta med pinnar och vatten och allt annat de hittade. De minsta barnen satt fullt nöjda och bara beskådade det hela med varsin brödbit i munnen :-). Eftersom mörkret smyger sig på väldigt tidigt brassade vi på elden rejält och bara satt framför elden och njöt. Spännande tyckte nog barnen.


Gott med pinnbröd tyckte Alex och satte i sig totalt tre stycken :-)
Troligen ny behandlingsstrategi
Var och lämnade ett förberedande blodprov idag inför behandling på torsdag, trodde jag. Men de ringde från Onkologen nu i eftermiddags. "Bröstronden" som tydligen är på tisdagar hade haft uppe min behandling till diskussion idag. De ville att jag ska ta nya blodprover på torsdag med nya leverstatusvärden och sen ska de diskutera igen på tisdag men troligast är att de väljer en ny behandlingsstrategi. Kombinerat Herceptin efter som tumörerna är Her-2 positiva med Zoladexsputor (hormonnedsättande) eftersom tumörerna även är hormonberoende och matas och växer av östrogen. Kanske skippa navelbine (cellgiften jag fått i de här tre behandlingscyklerna jag genomgått) och i stället stråla på tumörerna. Undrar varför strålning inte ingick som förstahands alternativ per omgående när jag kom under behandling. Måste nog samla lite kraft och mod och läsa om strålning av levermetastaser på nätet.
Eftermiddagen, hur härlig den har varit, så har den också mynnat ut i en del grubbleri. Hade ju känts bättre om de bara tuffat på med den strategin som de först planerat. Det här är ju ett halvjobbigt bevis på att tänkt behandling inte har varit effektiv nog. Tyvärr. Nu blir det att avvakta till tisdag och ny diskussion på bröstronden för att höra vad de beslutar sig för.

Inga kommentarer: