torsdag 27 augusti 2009

Tårtkalas i skogen och Evy från Eslövs matbröd

I går var det onsdag och det brukar betyda uteträff med barn och deras föräldrar, i dagligt tal kallat "knoppisträff". Vi har ju av förklarliga skäl inte varit med sedan vi var i Staffanstorp och campade. Förra onsdan' föreslog detta underbara gäng en knoppisträff "light"-vilket innebar att de kom med fullpackad picknickkorg och vi satte oss ute i vår trädgård. Den här veckan känner jag mig mycket piggare och starkare och kände att vi kunde hänga på som på en vanlig träff. Vi samlades ute i Stjärnorp och traskade ut i skogen. Fikat som det bjöds på gick inte av för hackor, Karin som var ansvarig hade precis fyllt år och hade tagit med sig en supersmarrig citronfromagetårta ut i skogen. Det fikas med stil på knoppisträffarna, jajemän!!

Hemma plockar vi fram den ena godsaken efter den andra ur frysen. Vi äter av allt det goda som mina fantastiska kollegor bakat och lagat och gett oss. I förrgår stod renskav på menyn. Mums! I går tog vi fram ett bröd, Evy från Eslöv matbröd, stod det på den påsen. Åhh vilket gott bröd! om ni på jobbet läser det här så får ni gärna skicka över ett recept :-) Vi åt av det till kvällsmat i gårkväll ihop med nykokt äpplekräm. Det var Johan som för första kvällen på snart en vecka (sen det regnade sist) var inne slog till och kokade kräm till oss.
Efter kvällsmaten smet han dock iväg igen för att premiärjaga änder... Det gick ganska och jag tror det hänger en fem-sex änder i kylrummet. Sugen på andjakt, var inte med någon gång förra året heller... Men är det något som kan bära konstiga smittor så är det väl fåglar så det är väl inte värt att jag ger mig på det den här hösten heller - men nästa år, då ni! Tror att Bella somnade glad och belåten i gårkväll efter ett fullgott dagsverke som apportör!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att läsa:-) Du låter glad och pigg, det är väldigt smittsamt ;-)

Här är allt bara bra. Ikväll deltog jag i Mjölbyfemman, ett gäng på 8 mammor från Mantorp tog sig runt Vifolkavallens elljusspår i varierat tempo, picnickorgen därefter smakade fantastiskt :-)

Imorgon anländer den nya trappan upp till gästrummen. Äntligen kan man gå ståndmässigt upp på övervåningen utan att använda en ranglig stege!

Hälsa alla från oss, kramar Lydia och Törnrosorna (Fredrik, Sofie och Filippa)

Hanna Nordell sa...

Skönt att du mår bättre!
Tack för grattis-tillrop på Facebook, kul att du hittade till min blogg också!

Diesel gick så bra SÅ i går, jag är jättenöjd. Så det blir en anmälan till Norrköpings Lydnadsklass I nu också tänkte jag. Satsar också på LPI.

Hur är det med dig nu, orkar du komma ut till klubben nånting och träna?

Kramisar från familjen Nordells två- och fyrbenta