söndag 12 maj 2013

Framåt men inte ända fram

Tävling med Polka lördag och söndag.
Lördag innebar premiär på sökmoment på tävling för vår del. Nervöst men kul! Hon skötte sig väldigt bra och hittade alla tre figuranterna som låg gömda skogen. Betyg 8,5 från vardera domare.

Resten av tävlingen fortsatte idag söndag. Vi började med platsliggning. Fem minuter, 4 skott och 7 hundar på rad. Inte speciellt orolig för momentet men FEM minuter är en lång tid när man står 40-50 m bort och bara väntar... Vid fjärde skottet händer det som helst inte ska hända, hunden som ligger utanför Polka (vi ligger näst längst ytterst) flyger upp vid skottet med ett skall vänd mot Polka. Varpå Polka också ställer sig upp. Den andra hunden går mot Polka och hon rör sig ngr meter framåt. Den andra hundens förare kommer och hämtar sin hund. Polka står still och nosar lite och jag står kvar vid kanten och undrar om tävlingsledaren eller domaren ska säga till mig att gå och hämta henne. Men inte mycket tid kvar och Polka blir där hon är. Det är inte utan tårar i ögonen jag går tillbaka till henne, så himla förargligt...och retligt. Fast jag hoppas och tror att det inte kommer att bli problem i fortsatta tävlingar.

Nästa moment budföring startar direkt efter den olycksaliga platsen och vi är första hund ut. Vi går ner och hälsar på mottagaren och går upp mot vår plats där jag ska skicka ifrån. Känner att hon inte riktigt är med mig, går och nosar och vindar efter något... Skickar henne med ett marschkommando och till min förvåning viker hon av riktningen mot mottagaren och börjar nosar efter något - plockar till allas förvåning upp ett föremål från plan och fortsätter till mottagaren. Väl där blir hon något konfyst, eeh ska jag lämna av det här till denna där? brukar ju lämna till matte... Ska jag behålla det själv? Domarna åberopar omgående tekniskt fel och säger åt mig att hämta Polka, det ska inte ligga föremål på plan. Jag går och hämtar Polka och kör om, helt annan hund på vägen till startpunkten och nu gör hon en perfekt budföring 10/10 av domarna och rungande applåder från publiken :-)

Ca två timmars vila i bilen sedan dags för resten av lydnaden. Hon känns bra på uppvärmningen och jag har lovat mig själv att hålla mig koncentrerad, och det känns helt ok. Mycket kvar att jobba på och hon orkar inte riktigt ända till slutet, men poäng på allt och ett rejält fall framåt mot förra tävlingen. Klar uppflyttning om vi inte nollat platsen, nu hamnade vi istället knappa nio poäng ifrån.
Linförhet 7,5/7,5
Framförgående 7/7,5
Platsläggande under gång 9/7,5
Inkallande 9/9
Kryp 6,5/7,5
Apportering 7/7
Hopp 7,5/8

Betydligt mer taggade och sugna på tävling igen om man jämför efter förra gången :-)

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: