måndag 20 maj 2013

Det blir till att fixa tårta

Det har varit en maxad hundhelg som passerat. Tävling både lördag och söndag för mig och Polka. Tävlingar på hemmaplan i bruksspår och -sök, så ingen lång resväg i alla fall. Perfekt!

Det började med Lägre spår i lördags. Efter förra försöket med spårtävling nere i Tranås så kände jag mig ganska så lugn inför själva spårdelen, hon känns ju spårsäker, om än sist då lite slarvig med att markera apporterna. Men tji fick jag. Hon gick i väg kanonfint (10/10 på spårupptaget) men sen blev det snabbt problem. Jag gissade att vi nog gått över första apporten men det händer ju fast sen lattjade hon runt och jag förstod att hon inte var på något spår. Jag tog tillbaka henne och gick upp till starten igen och den här gången "fäste"  hon bättre i spåret. Men ganska så snart var hon ute och snurrade igen.
Maxtiden på ett lägre spår är 25 min och det finns inte tid till allt för mycket trassel. Så nu blev det bråttom. Jubel och snabb belöning då hon hittade en apportpinne, men hela tiden kändes det så osäkert om hon var på spåret. Tur för oss att spåret låg i en mindre skog omgärdad av nysådda fält (där man kunde se att spåret INTE gick när hon försökte sig på den vägen). Klippt genomsvettiga och helt slut hittade vi slutpinnen, men var vi inom tiden?? Ett par minuter till godo trodde spårläggaren - phu! Bara att gräva i fickorna för att se hur många pinnar vi egentligen fått med oss in, 5 plus slut. Det klarar vi oss vidare på.

Men herregud vilken kämpainsats. Trodde inte att min kropp var förmögen att klara ett sånt pass, ramlade gjorde jag också flera gången, en gång så det bara small till i magen (då blev jag rädd och frågade mig vad jag egentligen håller på med). Kroppen må vara på halvdekis men fighting spiriten sitter i!!

Lydnaden gick fint, inga nollor den här gången!! Jihaa!

Linförhet: 7/8
Framförgående: 7/7
Platsläggande: 8/8,5
Inkallande: 8,5/9,5
Kryp: 9/9
Apportering: 5/5 (här gjorde hon två jubelärevarv med apporten, hon kunde bara inte hålla sig längre....)
Hopp: 9/10

Dagen avslutades med platsliggande med skott och här kändes det skönt att vi lottat startnummer 1 så vi låg längst ute på kanten, kändes tryggt efter förra veckans incident med att hunden bredvid reste sig i Norrköping. Platsen gick fint, betyg 10 och betyg 9 på efterföljande budföring (lite oroligt hos mottagaren).

Totalt blev det 497,5 poäng och uppflyttning!!! En andraplats i själva tävlingen.




Söndagen bjöd på lite mildare väder och det var nu dags för söktävling.
Sökrutan låg ute vid Arnebo (Västerby) och var verkligen fint planerad. Vi hade lottat startnummer två av endast två startande lägrehundar, vilket betydde att vi gick ut allra sist efter elit och högre. Satt och fikade vid samlingen och hörde domarnas kommentarer till ekipagen före. Kändes som bra, hängivna och rättvisa domare så jag gick in i rutan när det var vår tur med en bra känsla i magen. Men trots allt är man lite nervös.
Polka vindade lite åt vänster när vi klev in i rutan och jag gjorde förstaskicket åt det hållet. Bingo! Hon kom tillbaka med rullen i mun och första figgen funnen (gömd i lådan). Härligt! Sen följde tomskick höger, tomskick vänster och dubbla tomskick höger (eftersom rutan svängde vänster). Hon gjorde väldigt fina tomskick och jag styrde henne inte mycket alls utan hon kom tillbaka av sig själv i full fart. Fick en känsla där på mitten på höger sida att hon kanske inte sökt av precis allt, men litade på henne. Närmar oss slutet av rutan ser jag på plastbanden, ytterligare två tomskick blir det innan hon kommer och med markering på fig uppe i höger hörna av rutan.  Menar dom att det ligger en sista nere i vänster hörna? Kändes inte helt rimligt och nej, ingen träff när jag skickade neråt.
Fasen också, vi har missat. Testade att göra två skick snett bakåt på både höger och vänster sida i ren desperation. Duktiga hunden går precis som hon blir skickad, men figgen ligger antagligen för långt borta och vi avbryter arbetet.
Domarna och resterande personer på stigen är lika ledsna som vi över den missade figgen. Hon har ju jobbat sååå bra, bara ren otur och sånt som kan hända ibland, får vi höra som tröst. Vi får betyg 7 vilket är det högsta betyg man kan få med en missad fig ("vi kan inte hitta något annat att dra på"tyckte domarna). Fin kritik men ledsamt och snopet att vi missade en.
För att klara uppflyttning nu gäller det att göra en bra budföring (förutom godkänd lydnad) så vi får ihop tillräckligt med poäng från specialen. Kändes ju ändå stabilt, budföringen är ju hennes grej (om än med risk för "glada hoppavdrag" hos mottagaren. Men så fel man kan ha. En lite orolig plats (hundar som skäller, gnäller, kryper, Polka som vickade lite hit och dit och låg och nosade) följdes av budföringen. Hon gör perfekt sträcka till mottagaren och sätter sig snyggt och prydligt där Yes, tänker jag (och skytten) nu går det vägen för en tia. Men på kommandot marsch drar hon 90 grader rakt vänster i stället för till mig!!!!! Snacka om snopet. Vet inte vad hon fick för sig.... Hund av plan och en klockren nolla. Uppflyttningen flög all världens väg....
Men vi körde vidare på lydnaden såklart ändå. Sämre lydnad än dagen innan, men vi tar med oss lite lärdomar härifrån också. Samla, samla erfarenhet :-)
Linförhet: 7/7
Framförgående: 7/8
Platsläggande: 7,5/8
Inkallande: 9,5/7
Kryp: 10/8,5
Apportering: 5/5 (samma jubelvarv som dagen innan....)
Hopp: 0/0 (hamnade snett och smet vid sidan av)
Totalpoängen slutade på 385,75 (godkänd) men klassvinst, så Alex blev i alla fall väldigt nöjd!!







Ikväll blir det till att bjuda träningskompisar på uppflyttningstårta för nu är Polka en högre spårhund, får se när hon även kan bli en högre sökhund!



Inga kommentarer: