måndag 22 oktober 2012

Polka är mentalbeskriven

Igår arrangerade vår brukshundklubb MH-test och jag var där med Polka.
Jag gjorde samma sak med Bella för kanske sex år sedan. Det är spännande och intressant att se hur hundarna reagerar i de olika situationerna de ställs inför. Jag vet för lite om själva testet för att veta vad som kan anses bra eller inte men viktigast för mig är att hon var glad och vänlig och "tillgänglig". Hon uppvisade stor leklust och hade inga problem med att bli hanterad av figuranterna. Hon blev inte alls skrämd av oväntat ljud utan bara nyfiken. Hon var lite avvaktande vid stationen där hon blev "skrämd" av en plötsligt uppflygande overall, men släppte misstänksamheten nästan direkt och brydde sig sedan inte. Två spöken kom på en station och rörde sig långsamt och hotfullt emot oss. Då blev hon ganska så förbannad (och rädd?!) och stod och tokskällde på spökena. Inte förrän jag gick fram till ett av spökena insåg hon (kände väl på lukten) att det var människor. Då blev hon extremt glad :-) Prövningen av skott gick som väntat bra.
Domaren som satte bedömningen av hennes test tyckte att det var en mkt trevlig hund som var rolig att se "in action".
Jag har ju tidigare varit lite fundersam inför brukslydnadsmomentet skall, Polka skäller verkligen sällan och har inte lätt till till skall. Får väl be träningskompisarna att klä ut sig till spöken när vi ska träna in det momentet :-)

Inga kommentarer: