söndag 12 december 2010

Flera nollor i protokollet

Det gick sådär i min och Effis tävlingsdebut idag... Två nollande moment! Inte så lysande. Dessvärre blev Effi stundtals lite låg och osäker - något hon aldrig visar på träning men har uppvisat på tävling förut med sin ägare. Vi får jobba vidare och träna på och verkligen stärka hennes självförtroende och glädje - hon verkar ju älska träningarna! - bara att få det överfört till en tävlingsplan också...

Själv har jag ju inte heller varit på tävlingsplanen på tre år. Men det var kul trots allt och ser fram emot nya försök!

Dagens protokoll:
1. Platsläggande, betyg:8. Kommentar: Kryp - hon blev lite osäker och när jag var på väg tillbaka mot henne började hon krypa undergivet mot mig.
2. Tanvisning, betyg: 10 - som väntat inga problem
3. Linförhet, betyg: 8, Kommentar: bra start, pendlar ngt, fina sättanden, efter i sväng, fint språng. - det kändes riktigt bra faktiskt!
4. Läggande under gång, betyg: 0 Kommentar: fin framföring, lägger sig ej - till min förvånning när jag vänder mig om så sitter hon upp, enligt de som tittade på var hon på väg att lägga sig men blev osäker och satte sig i stället....
5. Inkallning, betyg: 8, Kommentar: dk, tempo. - hon kom inte på första kommandot och sen när hon kom så var det i trav... snällt betyg(?). Det kändes som om hon satt och skruvade lite på sig och tittade bort redan innan jag kallade in...
6. Ställande, betyg: 7,5, Kommentar: bra framföring, halvhalt, steg. - trodde att hon ställt sig klockrent och blev förvånad när jag såg betyget, men tydligen tog hon något steg. Och det där med halvhalt måste ju vara något jag gör utan att vara medveten om det....
7. Apportering, betyg: 0, Kommentar; slickar, stoppar in, släpper. - ett moment som jag personligen tycker är konstigt men som aldrig har krånglat på träning. Apportbocken verkade vara isig och otrevlig....
8. Hopp över hinder, betyg: 9. Tempo, bra hopp. - nästan lite snålt betyg, tyckte hon gjorde det perfekt i bra tempo.
9. Helhetsintryck, betyg:8. Tvekar något, låg ibland, bra förarjobb. - det stämmer ju de två första sakerna om tvekan och stundtals låg. Det där med bra förarjobb får jag väl ta åt mig, men det finns ju en del grejer att jobba på. (som alltid) Vi tränar vidare för det var kul i alla fall, tyckte jag! Poängen blev totalt 138,5 - inte mycket att hänga i julgranen.

Inga kommentarer: